Irrotuspiikki meni perjantaina, nyt on jo maanantai, mutta en ole kirjoitellut, miettinyt vain.

Pistoskohta on ollut painettaessa aristava koko viikonlopun ja on edelleenkin. Torstain huonosti pistetyn aiheuttama mustelma on keltaisen ja violetin kirjava, siis tosi ruma. Lauantaina oli seksiä, toivottavasti oikeaan aikaan, vaikea sanoa.

Mä murehdin asioita aina hirvittävästi etukäteen. Sitten usein käykin niin, että asiat ovat pienempiä kuin mitä ne ovat omissa mielikuvissa olleet. Mun mies on ihan erilainen, se ei halua murehtia asioita, joista ei voi tietää, mitä ne todellisuudessa tulevat olemaan.

Niinpä minä olen jo miettinyt, että mitä sitten, jos ei voida koskaan saada lasta. Mies ei oikeasti halua ajatella sitä. On kuulemma yhtä rakentavaa kuin miettiä, että mitä jos kuolee huomenna. Olen tietenkin miettinyt jo sitäkin, että miten ne koeputkihedelmöitysjutut sitten, jos siihen asti joudutaan menemään (mä olen ihan varma, että joudutaan). En halua sopia pidemmälle kuin ensimmäiseen munasolujen poimintaan ja sen jälkeen tehtävään IVF:ään mahdollisiin PAS:iin. Sitten, kun tiedän, miltä se tuntuu, olen valmis päättämään jatkosta. Onneksi miehellä ei ollut halua saada sovittua asioita tuon pidemmälle.

IVF - in vitro fertilisaatio, koeputkihedelmöitys (eli noin suurinpiirtein: hedelmöitys tapahtuu laboratoriossa viljelymaljalla, johon munasolu ja siittiöitä laitetaan ja ne saavat siinä "toimia itse", osa munasoluista hedelmöityy ja niistä tulee alkioita, joista yksi tai kaksi siirretään kohtuun)
PAS - pakastetun alkion siirto, eri menetelmin aikaansaadut alkiot, joita ei käytetä tuoreena, pakastetaan mahdollista sulattamista ja kohtuun siirtoa varten

näistä lisää tietoa esim. sivustolla http://www.lapsettomuus.com, joka muuten on ihan pätevä sivusto hedelmöityshoidoista.